Reactie op "Luchthaven piekt, maar lost verwachtingen niet in"
Betr. Uw artikel “Luchthaven piekt, maar lost verwachtingen niet in”.
De Zeewacht dd. 18.01.08
Geachte heer redacteur,
Met belangstelling hebben wij uw artikel gelezen i.v.m. de recordcijfers van de Internationale luchthaven Oostende-Brugge. Onze vereniging verheugt zich over de behaalde cijfers, doch nuanceert een en ander, net zoals u en luchthavenmanager Gino Vanspauwen.
Wij betreuren dat de door politici vooropgestelde trafiekcijfers niet gehaald werden. Opeenvolgende electorale periodes, waarin beleidsmensen maar al te graag in de kijker staan met loze beloften, zijn hieraan niet vreemd.
Vooral de resultaten van MK Airlines waren gedurende het laatste trimester van 2007 zeer zwak. Redenen: een Britse klant eist dat een aantal vluchten rechtstreeks naar Manston gevlogen worden; een andere klant besliste met een andere vervoerder te werken.
Voor Oostende-Brugge betekenden beide beslissingen een enorm verlies aan vracht, zuiver te wijten aan commerciële overwegingen.
Zoals door REPLO vzw tot vervelens toe al aan de overheid meegedeeld, was dit de bevestiging van de kwetsbaarheid van de luchthaven. In tegenstelling tot concurrerende luchthavens is het Vlaams Gewest er niet in geslaagd het klantenbestand voldoende uit te breiden, zodat verliezen door individuele firma’s minder voelbaar zouden zijn.
Onze vereniging wijst met een beschuldigende vinger naar de Vlaamse politieke wereld.
Sinds jaren worden rond de luchthaven Oostende-Brugge dure studies gemaakt, plannen opgesteld, beloften gemaakt, enz. Door besluiteloosheid zijn concrete beslissingen jarenlang uitgesteld. Nu is het afwachten op de reeds zo lang aangekondigde nieuwe beheerstructuur: zonder verder getreuzel zal deze structuur misschien in 2009 een concrete vorm krijgen.
Ondertussen heeft men op omringende luchthavens niet stil gezeten en werden structuren opgebouwd met privaat-participaties, die reeds hun vruchten afwerpen. Oostende hinkt achterop zowel qua beheer als qua infrastructuur.
Gelukkig zitten de passagierscijfers in de lift, vnl. dankzij de inspanningen van touroperator Jetair. Consolidatie op de bestaande bestemmingen zou in 2008 in een verdere verhoging van het aantal vervoerde passagiers moeten resulteren.
Misschien moeten de heren beleidsmensen eens een budget voorzien voor studiereizen naar andere regionale luchthavens in binnen- en buitenland. Hierbij zouden ze vaststellen hoe een luchthaven dient beheerd en uitgebaat te worden. Goedkoper zou echter zijn, dat ze eens willen luisteren naar mensen met ervaring in de branche.
REPLO vzw pleit ervoor om dringend werk te maken van een herstructurering met een grote meerderheidsparticipatie door een internationale luchthavenuitbater, simultaan met een verbetering van de bestaande infrastructuur.
Dit zijn de sleutels voor het bereiken van blijvend stijgende resultaten zowel op gebied van trafieken als tewerkstelling.
namens het REPLO-bestuur,